Lena är en frilansande copywriter som också håller kurser och föreläsningar om att skriva effektivt. Under åren har kursdeltagare frågat Lena om hon inte ska skriva en bok om de metoder och principer som hon pratar om på kurserna. Till slut frågade hon sig själv samma sak. Resultatet är boken Skriv för att nå fram – texter som engagerar och säljer.
Som copywriter har hon jobbat med uppdragsgivare som ICA Banken, Ledarna, SEB, Mathem och Skandia. Fokus är texter för att stärka uppdragsgivarens varumärke, nå nya kunder och vårda relationerna till de som redan finns. Oftast i form av sökoptimerade webbtexter, e-postmarknadsföring, innehåll till sociala medier och texter till annonser.
I Lenas dator hemma på Färingsö utanför Stockholm ligger också ett halvfärdigt manus till en historisk roman. Att skriva skönlitterärt som motvikt till den kärnfulla och resultatfokuserade copyn ger massor av näring till kreativiteten.