Lyckas med att sälja på Amazon

Lyckas med att sälja på Amazon

Vad har gjort Amazon till den enskilt största e-handelsaktören i världen? Hur bör man gå tillväga för att nå ut med sin produkt? Varför lyckas vissa på Amazon och andra inte? Och vilka är fallgroparna man ska akta sig för? I vår nya bok Lyckas på Amazon delar Amazonexperten och entreprenören Carl Helgesson med sig av nycklarna för att lyckas på e-handelsplattformen. Boken ger en heltäckande bild av hur Amazon fungerar och vad som krävs för att nå framgångsrik försäljning.

– Det är förvånande hur många välkända varumärken som misslyckas på Amazon. Men Amazon är en helt unik försäljningsplats som man behöver göra rätt. Man behöver spela efter Amazons spelregler, säger Carl Helgesson.

Amazon är världens största e-handelsplattform och har fått fäste runt om i världen – inte minst i USA. Sedan etableringen i Sverige år 2020 har intresset för den globala e-handelsjätten ständigt ökat bland nordiska företag och entreprenörer, och blir en alltmer viktig marknadsplats att finnas på. Vill man lyckas online i länder så som USA, UK, Tyskland och Japan, då måste man finnas på Amazon. Lyckas på Amazon ger därför en heltäckande bild av hur Amazon fungerar och vad som krävs för att nå framgång.

– Gör man Amazon rätt är det en guldgruva för både privatpersoner och företag som vill nå ut med sina produkter, fortsätter han. 

I boken delar Carl Helgesson med sig av allt från hur man skapar en lyckad lansering och expansion på Amazon, till vad man kan göra för att sticka ut i havet av produkter, hur man använder algoritmerna till sin fördel och vilka fallgropar man ska undvika. Utöver detta får vi en inblick i författarens personliga Amazonresa med fem egna varumärken och erfarenheter från 10 års framgångsrik försäljning på Amazon. Vi får också ta del av exempel och lärdomar från satsningar som inte blev lika lyckade.

Boken vänder sig både till privatpersoner som drömmer om att bli sin egen, styra sin arbetstid och lyckas med sitt eget varumärke, och till de mer etablerade företagen som vill nå nya höjder, öka sina exportandelar och etablera sig på en bredare marknad med sina produkter.

Carl Helgesson är en av Nordens ledande Amazonexperter med över tio års erfarenhet av att hjälpa andra att lyckas på Amazon. Han är en av grundarna till Rankona Mazon, en strategisk byrå inom ranking, sökordsoptimering och försäljning på Amazon. Han driver även den hyllade utbildningen Komplett Nordisk Amazon Akademi (KNAA) och Amazonpodden Nordisk Amazon Akademi.